Mivel alapból pénzügyi nevelés a szakterületem, mindig kotorászom a neten, hogy milyen olyan – lehetőleg játékos – lehetőségek vannak a gyerekek számára, amelynek során csiszolhatják a pénzügyi intelligenciájukat. Még nem tudom pontosan, hogy ez itt mi lesz, de ha már legalább a pénzügyi műveltség csiszolásáig eljutunk, már az sem rossz. 

Pénzügyi intelligencia, pénzügyi nevelés, pénzügyi műveltség

Nem egyszer írtam már arról, hogy nem összekeverendő fogalmakról van szó (legutóbb éppen két hete írtam egy ilyen szösszenetet). A pénzügyi intelligencia ugyanis egy tág fogalom, azoknak a képességeknek, készségeknek az együttesét jelenti, amely a személyes pénzügyek terén egy intelligens gondolkodásmódot biztosítanak bárkinek. A pénzügyi nevelés az a tevékenység, amely a gyerekek nevelése során a pénzügyi intelligencia élesítéséhez szükséges ezen készségek, képességek, személyiségjegyek fejlesztését célozza.

A pénzügyi műveltség jó dolog, de csak egy része a pénzügyi intelligenciának. Ez a

Egy országos pénzügyi vetélkedő jó lehetőség a pénzügyi intelligencia élesítésére.
foto: facebook.com/penzsztar

pénzügyi intelligencia elméleti alapja. Ennyi, nem több. Szükséges, mert ha nem ismered az alapokat, akkor nincs miről (helyesen) gondolkodni.

Na, ezért várom feszült szakmai érdeklődéssel, hogy mit nyújt majd ez a pénzügyi vetélkedő a középsulisoknak. Nem mindegy, hogy totókkal, kifejtős előadásokkal, stb. csak a definíciók értelmezését, visszaköpését követelik-e meg majd tőlük, vagy tényleg ötletes feladatokon keresztül a megtanult fogalmakra, összefüggésekre alapozva problémákat, feladatokat kell-e majd megoldaniuk.

A pénzügyi vetélkedő lényege – a pénzpedagógus szerint

Tegyünk tisztába néhány dolgot!

  1. A pénzügyi intelligencia nem veleszületett intelligencia – ezért is nem szerepel a Howard Gardner-féle többszörös intelligencia elmélet intelligencialistájában. A pénzügyi IQ megszerezhető. Ez a jó hír. Mert ez azt jelenti, hogy nem a gének, nem a családi körülmények határozzák meg, hogy kiből lehet gazdag ember, hanem egyesegyedül az, hogy mennyit hajlandó tanulni. Erre pl. nagyon jó lenne egy ilyen pénzügyi vetélkedő.
  2. A pénzügyi intelligencia cselekvéses intelligencia – és itt bukhat nagyot az eredeti nemes céljaihoz képest akár a sulikban bevezetni tervezett pénzügyi oktatás (én nem nevezném pénzügyi nevelésnek, majd egyszer talán azt is leírom, miért nem), akár egy ilyen nagyszabású pénzügyi vetélkedő. Rettenetes hangsúly van ugyanis azon, hogy kipróbálhassák a gyerekek mindazt a tudást a gyakorlatban is – még ha csak pénzügyi játékok keretében is – amit a pénzügyi műveltség keretében megszereztek. Ott válik ugyanis világossá a gyerek számára, hogy mi ennek az egésznek az értelme, haszna, neki miért jó ez. Ezen a ponton nagy kérdőjel számomra az az egész pénzügyi vetélkedő.
  3. Nagy tudású pénzügyi szakértők még nem biztos, hogy középiskolásoknak tudnak tanítani – belenéztem a Mibe fektessünk? című videoba, amely a Tudástár negyedik videoja, és rögtön bekapcsolt bennem a bakidetektor. Bod Péter Ákos vitán felül az egyik legképzettebb és legelismertebb közgazdasági szakértő (nemzetközi szinten is). De maradjunk annyiban, hogy nem egy érdekfeszítő személyiség. Legalábbis ebben a videoban, és egy átlagos középiskolás számára biztos, hogy nem. Egyetemi tanár, így is ad elő. Egy dögunalom. Totál elmélet. Ha ez lesz a pénzügyi vetélkedő szellemisége is, akkor lesz a vetélkedő végére egy csomó közgazdászkedeményünk – akik még mindig nem fogják tudni kezelni a személyes pénzügyeiket. (Jelzem, az irodalomjegyzékről detto ugyanez elmondható.)
  4. Játék a pénzügyi nevelés alapja – szerintem. Minden életkorban. Mert a játék cselekvést igényel, nagyon jó ezsköz a pénzügyi intelligenciához szükséges, fentebb már emlegetett készségek, képességek fejlesztéséhez, érdekessé teszi minden korosztály számára a tanulást, védett környezetben modellezhető le rajta keresztül a gyakorlat, vagyis érdemi gyakorlati tudás szerezhető általa. Valamit azért sejtettek erről a pénzügyi vetélkedő kiötlői is, mert van a honlapon egy Játék elnevezésű menüpont is. Itt csillan fel a pénzpedagógus számára a remény. A játék a pénzügyi vetélkedőtől függetlenül, szatellit módjára zajlik majd, szintén elsősorban a középsulisokat célozva, ez viszont már érdekes, kreatív, gondolkodtató feladatokat ígér. Majd. Most még nem látszik belőle semmi.

Szóval van még ok a reményre. Úgyhogy marad a kíváncsiság. Ezt a pénzügyi vetélkedőt még nem írtam le.

Pénzügyi vetélkedő középiskolásoknak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket, azaz cookie-kat használ. Az uniós törvények értelmében, kérlek, engedélyezd ezek használatát, vagy zárd be az oldalt! Köszönöm! További infók

Az európai uniós előírások értelmében felhívom a figyelmedet arra a körülményre, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat, magyarítva "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye Számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal beleegyezel a sütik automatikus használatába.

Bezárás