Több száz ember nem tévedhet…

 

…- olvastam egy ismert és elismert pénzügyi intelligencia szakértő hírlevelében, amelyben legújabb oktatóanyagát reklámozta. Pedig dehogynem tévedhet! Ha csak a mennyiség számítana a tévedhetetlenség igazolásában, akkor még ma is azt hinnénk, hogy a Nap forog a Föld körül, és nem fordítva. Vagy éppen azt, hogy a devizahitelek abban a konstrukcióban, ahogyan több százezren felvették, szuper dolog. Az egész gondolatmenet azonban remekül rávilágít arra, hogy hogyan működünk mi emberek, amikor arról döntünk, hogy megbízunk-e valakiben, vagy valamiben.

 

Csordaszellem

 

Hát, igen, nincs mit szépíteni, amikor hagyjuk magunkat meggyőzni azzal, hogy de milyen sokan megvették ezt vagy azt, vagy amazt, akkor a csordaszellem győz bennünk. Rettentő sok pénzt húztak már így ki a zsebünkből, hogy így építettek bizalmat a termék vagy éppen az eladó iránt.

 

A csordaszellem ugyanis a csoporthoz tartozás evolúciós szükségletén alapszik. Még ma, a sokat szidott individualizmus korában is a legtöbb emberben kellemetlen diszkomfort érzet alakul ki, ha valamiért szembe kellene mennie a többséggel: konkrétan ilyenkor nyomják meg agyunk pánikgombját. Régen, egy messzi-messzi korban, ősemberként ugyanis, ha kivetett volna minket magából a csoport (a törzs), valóban pánifélelem fogott volna el minket, mert ez egyet jelentett volna biztos halállal. A csoport sem volt akkoriban egy életbiztosítás, mégis lényegesen jobbak voltak az életkilátások csoportban, mint kívüle. A csoport ugyanis védelmet nyújtott a vadállatokkal és az ellenséges törzsekkel szemben, gondoskodott a tagjairól, ha kicsi, beteg vagy éppen öreg volt, így kisebb volt az esély még az éhezésre is, mert

A csordaszellem nagyon jól kihasználható jelenség a marketingben - ezért a pénztárcádra is káros lehet!
foto: saanichpeninsulapc.blogspot.com
Köszönet érte!

legalább egy kicsit mindenkinek összekapartak a nők, ha hús nem is volt. Hamar beépült hát a viselkedésünkbe, gondolkodásunkba, hogy jobb a csoporton belül, mint kívül. Ha pedig ennek ára az, hogy be kell tartani a csoport írott és íratlan szabályait, akkor az nagyon is megfizethető ár az életben maradás jóval nagyobb esélyéért cserébe.

 

Amikor tehát azzal érvelnek előttünk, hogy egy tekintélyes számosságú csoport tagja lehetünk, akkor bizony hajlamosak vagyunk akár birkává is válni, csak a csoporthoz tartozhassunk.

 

Amit a marketingesek elfelejtenek…

 

legalábbis az ilyen kaptafára gondolkodó marketingesek, hogy ez a fajta bizalom meglehetősen múlandó. Ha nem áll mögötte a személyes tapasztalat, hogy az így birkává tett vevő megelegedésére is használta a megvásárolt terméket, akkor hamar oda a könnyen jött bizalom, és a mi birkává tett vevőnk hamar rájön, hogy őt nem is birkává, inkább lóvá tették.

 

Ezért nem árt, ha a vevők is tisztában vannak vele, hogy míg a csordaszellem felélesztésével kamubizalmat építenek benne, addig a (minél több) elégedett vevő véleményének megszellőztetésével egy másik csoportot hoz létre az eladó, amelyhez kétségtelenül előnyösebb tartozni a vevőnek. Persze ezzel is lehet csalni, ha az eladó maga gyártja ezeket a refenciákat, ez azonban ritka, és kellő figyelemmel észre is lehet venni, hogy az egész sk. buhera.

 

Azok a marketingesek, akik valódi vevővéleményekkel (értsd: visszaellenőrizhető, lekövethető személyektől származó mondatokkal) operálnak, szintén kihasználják a csoporthoz tartozás igényét, csak ők nem az ösztönös csordaszellemmel dolgoznak, hanem maguk építenek egy exkluzív közösséget, amelyhez a vevő a saját döntése alapján akar tartozni – és nem azért, mert pszichológiai nyomás alatt tartják úgy, hogy észre sem veszik.

 

Mit tehetsz a pénztárcád védelmében?

 

Először is minden alkalommal felteszed Magadnak a kérdést, hogy tényleg szükséged van-e arra a dologra, szolgáltatásra, ami olyan csábítóan van tálalva  weboldalon, hírlevélben, üzletben, stb.

 

Aztán azt is meg kell kérdezned Magadtól, hogy mennyi ideig fogod majd használni ténylegesen, teljes kapacitással azt a valamit. Ha már két nap után ráunsz, félreteszed, nem tudod mire használni, stb., akkor gyanús, hogy vagy a csoportnyomás, vagy a státuszszimbólum utáni vágy okán akarod annyira a cuccot.

 

Mérlegeld, hogy valamilyen szempontból hoz-e Neked a termék, szolgáltatás annyit, hogy megérje az árát. Itt nem árt hasznosság szempontjából nézni a holmit, csak nem feltétlenül annak a fajta hasznosságnak a szemszögéből, amely mindent pénzben mér. Ha pl. ugyanis az adott holmi a Te kikapcsolódásodat, feltöltődésedet szolgálja, az tűnhet anyagi értelemben haszontalannak, ellenben ha úgy nézed a dolgot, hogy ez a munkaerőd rekreációjához járul hozzá, esetleg többször is, akkor lehet, hogy érdemes pl. még a drágább futócipőbe is beruházni.

 

Aztán lehet azt is számba venni, hogy mivel is akarnak Téged meggyőzni. Ha csak homályos hivatkozásokkal egy “hatalmas vevőtáborra”, akkor nézz szét valami komolyabb referencia, illetve garancia után. Ha ilyen sincs, akkor megkímélted a pénztárcádat a vészes fogyástól,  Magadat pedig egy kiadós bosszankodástól.

 

Vásárolj nyitott szemmel – és ésszel!

 

A csordaszellem és a pénztárcád

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket, azaz cookie-kat használ. Az uniós törvények értelmében, kérlek, engedélyezd ezek használatát, vagy zárd be az oldalt! Köszönöm! További infók

Az európai uniós előírások értelmében felhívom a figyelmedet arra a körülményre, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat, magyarítva "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye Számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal beleegyezel a sütik automatikus használatába.

Bezárás